Не только полезно, но и аппетитно: как организуется питание в осиповичских школах

Не только полезно, но и аппетитно: как организуется питание в осиповичских школах

Пытанні школьнага харчавання заўсёды выклікаюць бурныя спрэчкі сярод бацькоў вучняў. Ад таго, наколькі рацыянальна яно арганізавана, у пэўнай ступені залежыць самаадчуванне школьніка, гатоўнасць працаваць на ўроках.

Неабходна забяспечыць дзіцяці паўнавартасны збалансаваны рацыён, які ўлічвае фізіялагічныя запатрабаванні і ўзроставыя асаблівасці. Сталовая ў школе — складаны і адказны аб’ект, у забеспячэнні работы якога ўдзельнічаюць шмат спецыялістаў розных устаноў. Акрамя таго, ёсць дакладныя нарматыўныя дакументы, якія рэгламентуюць арганізацыю харчавання ва ўстановах адукацыі. Разабрацца ў няпростым ланцужку карэспандэнту дапамаглі кампетэнтныя ў справе арганізацыі дзіцячага харчавання спецыялісты: урач-гігіеніст райЦГЭ Ксенія Рак, тэхнолаг міжгаліновага цэнтра Алена Качаліна і намеснік дырэктара па вучэбнай рабоце сярэдняй школы № 3 Алена Хаецкая.

Распрацоўка меню

Пры састаўленні паўнавартаснага рацыёну школьніка не абысціся без глыбокага падыходу з улікам спецыфікі дзіцячага арганізма. Засваенне вучэбнай праграммы патрабуе ад хлопчыкаў і дзяўчынак высокай разумовай актыўнасці, малады арганізм пры гэтым адначасова расце, развіваецца.

Дыетолагі лічаць, што сучаснаму школьніку неабходна харчавацца не менш чым чатыры разы на дзень, да таго ж на сняданак, абед і вячэру павінна быць гарачая страва. Абавязковыя малако, тварог, сыр, кісламалочныя прадукты — крыніцы бялку і кальцыю. Дэфіцыт кальцыю і фосфару дапамогуць папоўніць рыбныя стравы. Для гарніру лепш выкарыстоўваць не бульбу і макароны, а тушаную гародніну.

Гарачае харчаванне вучняў ажыццяўляецца па прыкладным дзесяцідзённым меню (два тыдні з улікам выхадных дзён). Яго складае тэхнолаг міжгаліновага цэнтра. Раней спецыялісту неабходна было запаўняць тэхналагічныя карты, у якіх указваўся набор прадуктаў, колькасць грамаў на адну порцыю, органалептычныя характарыстыкі, тэхналогія прыгатавання, колькасць бялкоў, тлушчаў і вугляводаў на порцыю і кілакалорыі.

Але час не стаіць на месцы, і зараз тэхнолагі выкарыстоўваюць зборнікі рэцэптур, якія былі складзены спецыялістамі і з’яўляюцца адзінымі для ўсіх. Яны распрацаваны з улікам зацверджаных ва ўстаноўленым заканадаўствам парадку зборнікаў тэхналагічных карт страў для ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі, па дыетычным харчаванні, сезоннасці, сабраны ў камп’ютарныя праграмы “Маша” і “Кроха” (менавіта імі карыстаюцца тэхнолаг міжгаліновага цэнтра і спецыялісты ўстаноў адукацыі).

Дзякуючы новым тэхналогіям, разлікі шматлікіх паказчыкаў значна аптымізаваліся. Камп’ютарныя праграмы дазваляюць весці ўлік прадуктаў харчавання, аўтаматычна фарміраваць штодзённае меню-патрабаванне, асноўваючыся на колькасці дзяцей, кантраляваць выкананне грашовых і натуральных норм, а таксама весці статыстыку. Трэба адзначыць, што спецыялісты могуць складаць новыя тэхналагічныя карты і адсылаць іх распрацоўшчыкам праграмы, якія пасля ўзгаднення ў адпаведных спецыялістаў уводзяць іх у базу даных.Тэхнолаг складае прыкладнае дзесяцідзённае меню дыферэнцавана па ўзросце дзіцяці і рэжыме харчавання (двухразовае для дзяцей 6-10 гадоў, трохразовае для таго ж узросту і двухразовае для 11-18-гадовых школьнікаў) на падставе норм спажывання харчовых рэчываў і энергіі.

Увогуле, тут маецца шмат нюансаў. У дзённым рацыёне школьніка павінны быць выкананы суадносіны бялкоў, тлушчаў і вугляводаў — 1:1:4 — і каларыйнасць, неабходная вучню на пэўны час знаходжання ў школе. Да таго ж рацыён дзяцей павінен быць разнастайным не толькі ў рамках аднаго дня, але і на працягу дзесяці дзён, таму адна і тая ж страва не павінна сустракацца ў меню два дні запар.

Таксама спецыяліст, складаючы меню, павінен улічваць план пастаўкі прадуктаў харчавання і тэрміны іх ужывання. Гэта значыць, што пазіцыі, якія хутка псуюцца, трэба выкарыстоўваць у першую чаргу. Напрыклад, пячонку неабходна прыгатаваць на наступны дзень пасля прывозу, бо паўторна замарожваць яе нельга, і гэтак далей.

Кожныя два тыдні меню паўтараецца спачатку, аднак тэхнолаг міжгаліновага цэнтра па неабходнасці ўносіць у яго карэктывы, пераглядае, улічваючы сезоннасць, дае агульныя рэкамендацыі. Цікава і тое, што ва ўсіх школьнікаў адпаведна ўзросту меню аднолькавае. Гэта значыць, што ўсе вучні раёна ў панядзелак атрымліваюць адны і тыя ж стравы, у аўторак назіраецца аналагічная сітуацыя і гэтак далей.

Клопаты пра бяспеку, ці Усё пад кантролем

Калі прыкладнае дзесяцідзённае меню складзена, яно адсылаецца ў раённы цэнтр гігіены і эпідэміялогіі на экспертызу. Урач-гігіеніст правярае, ці адпавядае яно шэрагу патрабаванняў: аптымальным суадносінам харчовых рэчываў (бялкі, тлушчы і вугляводы), рэкамендуемым аб’ёмам страў на адзін прыём згодна з Санітарнымі нормамі і правіламі, рацыянальнаму размеркаванню агульнай каларыйнасці сутачнага рацыёну па прыёмах ежы і іншых паказчыках.

Да таго ж спецыялісты райЦГЭ рэгулярна наведваюць установы адукацыі, дзе сочаць за захаваннем санітарнага заканадаўства ў харчаблоках.

Не менш чым раз у квартал пытанні харчавання разглядаюцца на пасяджэннях камісіі для арганізацыі сістэмнага кантролю за харчаваннем навучэнцаў школ і выхаванцаў дзіцячых устаноў, якую ўзначальвае намеснік старшыні райвыканкама Ганна Землянухіна.

Зацверджанае ўрачом-гігіеністам меню паступае ва ўстанову адукацыі, дзе ім пачынаюць займацца загадчык вытворчасці ці шэф-повар (у залежнасці ад колькасці харчуючыхся) сумесна з кладаўшчыком. Згодна з меню і рэжымам па-ставак заказваюцца прадукты.

У школах дзеці атрымліваюць двух-, трохразовае харчаванне. Стравы ўключаюць малако і кісламалочныя прадукты, алей сланечнікавы і масла сметанковае, мяса, рыбу, хлеб, крупы, гародніну, свежую садавіну і сокі. Што тычыцца цукру і солі, Міністэрства аховы здароўя рэкамендуе зніжаць іх колькасць на 25-30%. Канечне, усё гэта прыгатавана далікатным спосабам. Для таго каб прытрымлівацца заяўленай у меню грамоўкі, раздатчыкі порцый выкарыстоўваюць мерныя лыжкі і чарпакі. Вучням, якія дзяжураць у сталовай, выдаюцца спецыяльная форма і аднаразовыя пальчаткі.

Якасць гатовай ежы штодзённа правяраецца бракеражнай камісіяй, у састаў якой уваходзяць загадчык вытворчасці, повар, прадстаўнік адміністрацыі ўстановы адукацыі, медыцынскі работнік, дзяжурны па харчаблоку педагагічны работнік. Вынікі кантролю фіксуюцца ў адпаведным журнале.

Даступна кожнаму

Усе вучні пачатковых класаў гарадскіх школ атрымліваюць бясплатны сняданак. Тыя, хто наведвае групу падоўжанага дня, харчуюцца тры разы. Абед і падвячорак аплачваюць бацькі, калі сям’я не пападае пад катэгорыю льготнікаў. Дзеці з 5 па 11 класы снедаюць за грошы, але таксама не ўсе. Гэта не значыць, што яны харчуюцца толькі адзін раз. Вучні сярэдняга і старшага звяна могуць набыць гарачы абед у школьнай сталовай, а затым адправіцца дадому ці на які-небудзь гурток. Бацькі плацяць за харчаванне сто працэнтаў яго кошту. Грашовая норма вызначана на кожны дзень. Вучні, якія пражываюць у сельскай мясцовасці, атрымліваюць бясплатнае аднаразовае харчаванне з першага па адзінаццаты класы. Калі сям’я па той ці іншай прычыне трапляе ў катэгорыю льготнікаў, то дзіця харчуецца бясплатна, але бацькі павінны штогод прадстаўляць адпаведныя дакументы. Трэба дадаць, што для ўсіх дзяцей, харчаванне якіх аплачваюць бацькі, і льготнікаў стравы ідэнтычныя (адпаведна ўзросту).

У аддзеле па адукацыі райвыканкама разглядаецца пытанне аб адкрыцці буфета на базе гімназіі, каб забяспечыць школьнікаў і педагагічных работнікаў дадатковай магчымасцю падсілкавацца.

Справа густу

Як бачым, харчаванне дзяцей ва ўстановах адукацыі знаходзіцца пад пільным вокам спецыялістаў розных арганізацый, праходзіць строгі кантроль у адпаведных інстанцыях, аднаўляецца і ўдасканальваецца. Іншая справа, калі хлопчык ці дзяўчынка прывыклі да абмежаванага набору прадуктаў харчавання і не хочуць есці стравы, прапанаваныя ў школьнай сталовай. Тут і ўзнікаюць скаргі: нясмачна, мала. Канечне, усіх пад адну норму не зграбеш, у кожнага свой апетыт. Хтосьці з дзяцей больш актыўны ці ў яго добры метабалізм, і “сталоўскай” порцыі не хапае, а хто, наадварот, можа наесціся толькі супам. Нельга забываць і пра перавагі ў ежы. Так, многія дзеці не любяць рыбу, але яе неабходна ўжываць, калі арганізм расце. Вось і атрымліваецца, што не ўся ежа ў школьных сталовых па гусце сучаснаму дзіцяці, якое выбірае сасіскі і чыпсы і недастаткова разумее, што па-трэбна ўжываць для таго, каб арганізм станавіўся моцным і здаровым.

 

Последние новости

Общество

Жыхароў аграгарадка Ясень абслугоўвае магазін Глускага адасобленага структурнага падраздзялення Клічаўскага райста

27 июля 2025
Читать новость
Общество

По данным Главного статистического управления Могилёвской области, розничный товарооборот Осиповичского района в I полугодии составил 181,5 млн руб

27 июля 2025
Читать новость
Общество

В “Белбланкавыде” всегда подберут желаемое

27 июля 2025
Читать новость
Общество

Гороскоп на 26 июля для всех знаков зодиака

26 июля 2025
Читать новость
Общество

Иностранцы без ВНЖ: как правильно сдать жилье и узаконить трудовые отношения

25 июля 2025
Читать новость
Власть

Лукашенко дал интервью одному из наиболее известных мировых изданий

25 июля 2025
Читать новость

Рекомендуем