У свеце багата дзіўных музеяў, экспазіцыі якіх прысвечаны шкарпэткам нестандартнай формы, памёрлым душам, падгарэлай ежы, каналізацыі, дрэннаму мастацтву ды інш. Нічога падобнага ў нашым краі няма — тут пераважаюць краязнаўчыя, школьныя музеі, а таксама этнаграфічныя куткі, але ў кожным абавязкова знойдзецца нешта незвычайнае. Давайце ж і паспрабуем пры дапамозе фантазіі стварыць “збіральны” музей, дзе можна было б пабачыць незвычайныя экспанаты.
Вылавіць раённых музейшчыкаў у час адпускоў было няпроста, але пагаварыць з некаторымі ўсё-такі атрымалася. Гэты матэрыял не прэтэндуе на “ўсеагульны ахоп” — проста спроба адшукаць у нашых музейных установах не толькі нешта старажытнае ці каштоўнае, але і нечаканае. Натуральна, што па-за ўвагай аўтара засталося яшчэ нямала цікавых прадметаў…
Дараганаўскі краязнаўчы музей валодае самым багатым фондам — больш чым 3 тысячы экспанатаў. Кіраўніку Жанне Каралені адразу было нават цяжка вызначыць, пра што можна расказаць:
— Амаль кожная рэч тут мае сваю гісторыю ці легенду… Двухстворкавы малюск узростам каля 40-60 мільёнаў гадоў — самы старажытны экспанат у нас, а, можа, і ва ўсім раёне. Ён належаў колішняму выпускніку нашай школы Анатолю Трушнікаву, і калекцыю тых геалагічных знаходак падаравала яго маці.
Адразу пасля вайны людзі жылі ў нястачы, амаль усё рабілі сваімі рукамі. Лёну не хапала, але ўсё роўна імкнуліся аздабляць свае хаты. Для гэтага выкарыстоў-валі падручныя сродкі: выразалі з паперы выцінанкі-фіранкі, выраблялі цікавыя карункавыя рэчы з марлі. Якраз адну такую марлевую накідку для падушак можна пабачыць у музеі. Ёсць у нас і прызначаны для пчалярства дымакур-самароб з нямецкага процівагаза.
Сёлета пад час раскопак няўлічанага вайсковага пахавання наш пошукавы атрад “Узлёт” знайшоў у лесе на Кулевіцкіх могілках партызан-скія заручальныя пярсцёнкі, выплаўленыя з манет.
А вось якім чынам з’явіўся адзін з апошніх экспанатаў. Пад час свята вёскі Дараганава Аляксандр Кірдун расказаў мне, што сусед знайшоў нейкую старую манету. Па да-дзенаму апісанню падумала, што гэта можа быць манета з гербам Радзівілаў. Але Рыгор Картун прынёс медны ме-дальён з датай “1904-1905”, надпісам “Да вознесёт вас Господь в своё время” і знакам — вокам у трохвугольніку. Спецыяльны карэспандэнт газеты “Во славу Родины” Сяргей Клімковіч сказаў, што гэта рэч прадстаўніка масонскай ложы (на здымку).
Музей шклозавода “Ялізава” адкрыўся ў 2006 годзе. Тут можна пабачыць унікальную шкляную мухалоўку. Такія прадметы выпускаліся ў 1920-я гады невялікай партыяй і каштавалі нятанна. У мухалоўку налівалі вадкасць, зверху адтуліну закрывалі коркам, пад пасудзіну ставілі на сподачку прыманку. Яе пах прывабліваў насякомых, якія ляцелі на сценкі і, не затрымліваючыся, падалі на дно мухалоўкі ў вадкасць.
У 60-70-я гады на прадпрыемстве ўсталявалі штамповачныя машыны і спынілі выпуск ручной прадукцыі. Але мясцовыя шкловыдзімальшчыкі сталі нелегальна вырабляць сувеніры, якія вывозіліся за мяжу. Расіяне, украінцы, прыбалты, палякі і другія, якія наведвалі заводскі музей, пабачыўшы гэтых “падпольных” рыбак, мішак і лебедзяў (на здымку), дзівіліся: “А мы і не ведалі, што гэта рабілася ў вас, у Ялізаве!”…
Вязаўніцкаму края-знаўчаму музею таксама ёсць чым пахваліцца. Напрыклад, рэшткамі акамянелых дрэваў часоў апошняга на тэрыторыі Беларусі Сожскага абледзянення (эпоха неаліту). Ці манетай вартасцю ў палову капейкі часоў рускага цара Мікалая ІІ. Можа, калісьці такія грошы і былі звычайнымі, але сёння “паўкапейкі” ўжо асацыіруюцца з манетай, разрэзанай на 2 часткі.
Нядаўна калекцыя ўстановы папоўнілася рэччу з цікавай гісторыяй. Пад час выразання дзялянкі ў лесе быў знойдзены ствол карабіна, які ўрос у дрэва. Відавочна, што нехта пакінуў гэту зброю побач з бярозай. Праз гады прыклад згніў, а металічны ствол стаў “часткай” драўлянага ствала.
Новаму пакаленню не пашчасціла пабачыць, як рухаюцца па чыгунцы паравозы. Гэтая тэхніка адышла на другі план у 1970-х гадах — з’явіліся цеплавозы. У пакоі працоўнай і баявой славы Асіповіцкага лакаматыўнага дэпо можна “здзейсніць” падарожжа ў часе і даведацца, як раней працавалася чыгуначнікам. Тут захоўваюцца ліхтары, якімі карысталіся праваднікі і якія вешаліся на паравозы, дарожны чамадан машыніста, хуткасцемер лакаматыва, інструменты для чысткі топкі і варочання вугалю. Апошнія выглядаюць як качэргі-волаты: вышыня — больш за 2 метры, вага — некалькі кілаграмаў! Справа ў тым, што топкі паравозаў былі даволі габарытнымі: даўжынёй да 3,2 метра і вышынёй да 2,6 метра. І працаваць у іх такімі вялізнымі інструментамі маглі, напэўна, толькі сапраўдныя асілкі…