Калядаванне, якому не адно стагоддзе,з кожным годам набывае ўсё большую папулярнасць. Не раз даводзілася назіраць за калядоўшчыкамі, сустракаць іх на вуліцы, прымаць у хаце. Працуючы раней у вясковай школе, здаралася быць не толькі гледачом, а і непасрэдным удзельнікам гэтага дзейства — так званага адваротнага боку свята і радасці куды болей…
Для вяскоўцаў калядоўшчыкі — госці жаданыя. Спрадвечныя традыцыі тут памятаюць. Усім вядома: калядоўшчыкі Казу вядуць і радасць нясуць, а “дзе Каза ходзіць, там жыта родзіць, дзе Каза хвастом, там жыта кустом, дзе Каза рогам, там жыта стогам”. Бывае, што некаторыя гаспадары нават спецыяльна і загадзя просяць, каб пераапранутыя калядныя госці абавязкова не абмінулі іх хату.
Калядаванне ад “Асіповіцкага краю”
Неяк сама сабой і ў рэдакцыі ўзнікла ідэя пайсці пакалядаваць, а потым усё накалядаванае перадаць у малазабяспечаныя сем’і. Прыняць удзел у мерапрыемстве за-прасілі самадзейных артыстаў з народнага ансамбля “Сузор’е” Пратасевіцкага Дома культуры. Да гонару членаў ансамбля, яны адразу пага-дзіліся прыняць удзел у дабрачыннай акцыі. У іх рэпертуары ўсё падрыхтавана: абрадавыя песні на любы выпадак — для гаспадыні з гаспадаром, каб жылося і вялося; для хлопца-халасцяка, каб жонку добрую знайшоў; для дзяўчыны, якая доўга нявесціцца, каб суджанага сустрэла. На ролю галоўных калядоўшчыкаў — Казы і Мядзведзя — запрасілі гімназістаў-валанцёраў Насцю Саўрыцкую і Валерыя Валадзько.
І вось дарослыя, пры-браўшыся ў іншых калядных герояў і вызначыўшыся са сцэнарыем, рушылі, як і належыць, з каляднай зоркай Святым вечарам па вуліцах горада. І гукі баяна і бубна, мілагучныя галасы дзяўчат знакамітага “Сузор’я”, якія завялі “На новае Лета…”, прыпынялі кожнага стрэчнага.
Першыя дзверы. Паправілі касцюмы, пераглянуліся: хто націсне званок? Але так было толькі ў пачатку, пасля проста збіліся з ліку дзвярэй, паверхаў, пад’ездаў, уласных дамоў. І паўсюдна разам з каляднымі віншаваннямі і пажаданнямі нагадвалі, што гэта — дабрачынная акцыя, усё накалядаванае будзе перада-дзена тым, хто мае ў гэтым патрэбу.
“Заходзьце! Калі ласка!” — гасцінна расчыняе дзверы добра вядомы ў горадзе мужчына, нядаўні кіраўнік адной сельгасгаспадаркі. У другой кватэры гаспадыня кінулася ў скокі з цыганскім баронам, а за тое, што цыганка “нагадала” яе сыну хуткі ўсплеск і развіццё бізнесу, аддзячыла 20-тысячнай купюрай…
На жаль, былі і тыя, хто дзвярэй наогул не адчыніў. Але калядоўшчыкі не крыўдзіліся. І нарэшце, гэта асабістая справа кожнага. Мы жадалі ўсім поспехаў і дабрабыту…
Праз стагоддзі ад першапачатковага абраду калядавання засталіся толькі асобныя элементы. Змяніўся знешні выгляд калядоўшчыкаў, іх пажаданні і музычнае суправа-джэнне. Урэшце, змяніліся і гасцінцы ў каляднай торбе. Але галоўнае засталося ранейшым: шчырасць пажаданняў калядуючых, шчодрасць і хлебасольства сустракаючых на парозе.
Літаральна назаўтра, узгадніўшы прозвішчы малазабяспечаных грамадзян з прадстаўнікамі Цэнтра сацыяльнага абслугоўвання насельніцтва, мы перадалі ўсё накалядаванае людзям, якія маюць у гэтым патрэбу. Дарэчы, некаторыя візіты каштавалі нямала душэўных сіл — даводзілася ўсміхацца нават там, дзе хацелася плакаць. Доўга не хацелі пускаць нас да сябе маці і двое падлеткаў, якія назаўсёды засталіся ў дзіцячым узросце. А пасля ўжо… не хацелі адпускаць нашага Дзеда Мароза, ролю якога на сябе ўзяў па сумяшчальніцтву намеснік галоўнага рэдактара газеты Дзмітрый Саўрыцкі. З радасцю перабіралі ў руках пакеты з падарункамі і прадуктамі харчавання і даверліва, з удзячнасцю ківалі галовамі, гледзячы на маці. Пасля такіх сустрэч у машыне стаяла нацятая цішыня, гаварыць было вельмі цяжка…
Мы наўмысна выбіралі сем’і праз Цэнтр сацыяльнага абслугоўвання, дзе падобных людзей добра ведаюць. Таму кожная з наведаных намі была далёка не выпадковай.
Прыемна, што першы блін не атрымаўся камяком, а значыць, у падобных дабрачынных акцыях ёсць будучыня.
Свет жа не без добрых людзей, правільна?
У дзіцячым садку “Родничок”
ужо не першы год адзначаюць каляднае свята. Педагогі добра разумеюць, што менавіта з малога ўзросту трэба выхоўваць у дзяцей любоў да роднай мовы, да беларускіх нацыянальных традыцый. Таму і стварылі ва ўстанове этнаграфічны куточак “Беларуская хатка”, дзе і праводзяць усе мерапрыемствы, прымеркаваныя да народных свят. Вось і ў гэтым годзе выхавацелі падрыхтавалі для дзяцей і іх бацькоў сапраўднае карнавальнае дзейства з Казой, Мядзведзем, Цыганом, Кабылай ды Чортам. Яны цешылі публіку каларытнымі жартамі і камічнымі рухамі, разам з выхаванцамі пускаліся ў скокі, пелі калядныя песні і гулялі ў цікавыя гульні. Словам, усе прысутныя акунуліся ў атмасферу шчадравання-калядавання і атрымалі ад убачанага і пачутага шмат станоўчых эмоцый.
Шчадроўкі на ялізаўскім падворку
Напэўна, такога не было тут яшчэ ніколі: адразу каля сотні каляднікаў сабраліся ў пасёлку ў адзін дзень. А ўсё таму, што 15 студзеня тут ла-дзіўся раённы фестываль “Ліпеньскія шчадроўкі ў гасцях у Ялізаве”.
Зімовае свята распачаў абрад калядавання, які праводзіў народны калектыў “Вяселле”. Стракатая каўгарская кампанія: Мядзведзь з павадыром, 2 цыганкі (адна з іх вусатая — мастацкі кіраўнік Анатоль Цімашэнка), Каза, Кікімара, 7 спявачак і баяніст — ад-правілася на мікрааўтобусе ў госці да дырэктара шклозавода Вячаслава Рыбака. Гэты калектыў з усіх удзельнікаў “Шчадровак” змог найбольш наблізіцца да беларускай аўтэнтыкі. Для фестываля каўгарцы падрыхтавалі 3 калядныя песні, якія здаўна пяюцца ў іх мясцовасці: “Нова радасць”, “Шчодры вечар” і “Зязюленька”. Артысты захавалі іх старадаўняе мінорнае гучанне, таму гэтыя творы вельмі адрозніваюцца ад прывычных для нас вясёлых калядак.
Усім гледачам таксама запомніўся касцюм каўгарскай Козачкі. На Наталлі Міхадзюк, якая пераўвасобілася ў персанажа, была зробленая з са-праўднай жывёлы маска — атрыбут спецыяльна для ялізаўскага фестываля выканаў брат. Між іншым, каўгарская Козачка выконвала сваю ролю згодна з народнымі традыцыямі: “памірала” і “адраджалася” пасля таго, як гаспадары прыносілі мясны пачастунак.
“Вяселле”, зарабіўшы ў сям’і Рыбакоў каляду, вярнулася ў Дом культуры. Там гасцей сустрэлі песнямі і пры-смакамі гаспадары — Анатоль Пятраеў і мясцовы самадзейны калектыў “Вечарынка”. На сцэне яшчэ выступалі карытнянскія “Сваякі”, асіповіцкая “Люлечка”, вязаўніцкія “Чыстыя крыніцы”, “Ліпеньскія зоркі”, пратасевіц-кае “Сузор’е” і вяззеўская “Вязанка”. Цуды беларускага народнага “брэйкдансу” публіцы прадэманстравалі юныя ўдзельнікі харэаграфічнага ансамбля “Крынічка” з дзіцячай школы мастацтваў №1.
Начальнік аддзела культуры райвыканкама Ірына Раманчук уручыла ўсім мастацкім кіраўнікам калектываў, а таксама кіраўніку аматар-скага аб’яднання “Чараўніцы” (Радуціцкі СДК) і дырэктару раённага цэнтра рамёстваў дыпломы за зберажэнне беларускіх народных традыцый.
Завяршае цыкл калядных святаў Вадохрышча.
“Святое Хрышчэнне — і Калядам прашчэнне”, — гаварылі ў наро-дзе. У гэты дзень асвячалі ваду і верылі ў яе цудадзейную сілу. Ужо не першы год на Вадохрышча ў вёсцы Краснае адбываецца цэлае дзейства, звязанае з абрадам Хрышчэння. У ім прымаюць удзел мясцовы сельскі Дом культуры разам з казакамі, а таксама пры непасрэдным удзеле свяшчэннаслужыцеля прыхода Храма Ражджаства Прасвятой Багародзіцы Сяргея Iванова.
Адраджэнню беларускіх народных традыцый вялікую ўвагу надаюць і супрацоўнікі цэнтральнай бібліятэчнай сістэмы, якія арганізавалі і правялі на базе Карытнянскай бібліятэкі літаратурна-музычную панараму “Свята Хрышчэння: традыцыі, павер’і, гаданні, пажаданні”.
Тамара ВАЛАДЗЬКО, Ніна ВIКТОРЧЫК, Вольга ЖАРНАСЕК.
Филиал “Осиповичский завод железобетонных конструкций” ОАО “Дорстроймонтажтрест” отмечен Дипломом I степени XXII республиканского конкурса “Лидеры в строительстве Беларуси-2025”
5 июля 2025
Общество
Коллектив РУП “Могилёвоблгаз” завоевал Гран-при IX молодежного фестиваля “Мы едины — мы молодежь”.
5 июля 2025
Общество
“Аўталаўка — гэта свята!” — так лічаць жыхары малых населеных пунктаў Асіповіцкага раёна
4 июля 2025
Общество
Международный молодежный патриотический проект “Дорогами Памяти и Славы” в Осиповичах