Аснову харчавання насельніцтва беларусаў, у тым ліку і асіпаўчан, з даўніх часоў складаў хлеб. З дзяцінства выхоўваліся да яго павага і беражлівасць. З ім ішлі на радзіны, у сваты, на вяселле і іншыя ўрачыстасці. Хлебам-соллю сустракалі дарагіх гасцей.
Свае адносіны да хлеба народ адлюстраваў у шмат-лікіх прыказках і прымаўках, казках і песнях.
78-гадовая жыхарка вёскі Каўгары Надзея Іванаўна Чыжык таксама ведае шмат трапных выразаў пра хлеб. Да прыкладу: “Без хлеба яда — да парога хада”, “Зямля — маці, а хлеб — бацька” і інш. А яшчэ яна мае багаты вопыт выпечкі хлеба:
— Учынялі хлеб нанач у драўлянай, абавязкова дубовай, дзежцы. Яе спецыяльна не мылі, бо там заставалася за-кваска ад папярэдняй выпечкі. Цеста ставілі ў цёплае месца, звычайна на край печы. Раніцай падсыпалі муку, паддзіралі трошкі бульбы, затым старанна мясілі дзвюма рукамі. І пакуль гарыць у печы, цеста па-ступова падыходзіць. Пасля старанна вымяталі вугольчыкі або згортвалі іх у адно месца. Некаторыя садзілі на лапату, а ў нашай сям’і ўсцілалі чарэнь пляшнікам (аер — аўт.) і вы-кладвалі на яго сфармаваныя ўручную булкі. На першай абавязкова рабілі крыжык і гаварылі: “Хай Бог памагае”. Зачынялі печ засланкай, каб хлеб “ухваціўся”. Выпякаўся ён га-дзіны дзве. Гатоўнасць правяралі, перасоўваючы з месца на месца. Бывала, стукалі па ім — як “бубніць”, значыць, гатовы.
Вымалі на лаву або на стол. Абавязкова трэба за-слаць ручнік і выкласці на яго хлеб. Яшчэ раз правяралі: клалі булку на далонь адной рукі, а другой стукалі па галёнцы — калі хлеб падпрыгне, то спечаны добра. Зверху змочвалі вадой, каб скарыначка была мяккая і румяная. Клалі хлеб у куток пад абразамі або на паліцу.
Выпякалі прыкладна 4-5 буханак, каб хапіла на тыдзень, бо сям’я ў нас была вялікая. Бывалі выпадкі, што да новага замесу хлеба не хапала, тады пазычалі адзін у аднаго. Смачнейшага хлеба, чым у маёй матулі, не было ні ў кога, той вернуты хлеб, спечаны суседзямі, значна адрозніваўся ад нашага ў горшы бок. Памятаю, што маці пякла хлеб у гады вайны для партызан…
Выпякала хлеб і сама, калі абзавялася сваёй сям’ёй: трэба ж было карміць шасцёра дзяцей. У магазіне ён быў, але грошай не заўсёды хапала, каб купіць. Эх, і зараз чую той хлебны водар, які разносіўся па ўсёй хаце і казытаў у носе…
На мясцовым хлебазаводзе калі і не стопрацэнтна прытрымліваюцца нацыянальнай традыцыі выпечкі хлеба, то штокольвечы ўсё роўна некаторыя элементы былой рэцэптуры захоўваюць. Па словах тэхнолага прадпрыемства Наталлі Лёўкінай, хлеб яны выпякаюць у асноўным пшанічна-жытні. Сярод яго відаў — “Особый новый” (у рэцэптуру ўваходзіць сухое бульбянае пюрэ), “Журавский”, “Ковгарский”(!). Апошні карыстаецца асаблівым попытам не толькі сярод асіповіцкіх пакупнікоў, але і спажыўцоў Бабруйска і Мінска. Штодня яго выдаецца “на гара” больш за 5 тон.
Общий стаж работы семьи Тарновских-Ремень в Осиповичском районе газоснабжения филиала “Бобруйское производственное управление” РУП ”Могилёвоблгаз” — 62 года
7 сентября 2025
Общество
Константин Джулай проработал в автошколе более 20 лет
6 сентября 2025
Благоустройство
Погода этого лета была довольно благоприятной для зеленого убранства города