Сегодня Международный день против фашизма, расизма и антисемитизма

Пахаванняў перыяду Вялікай Айчыннай вайны ў Дараганаўскім сельсавеце больш трох дзясяткаў. Але адно з іх асаблівае: вялікі валун на брацкай магіле яўрэйскіх дзяцей каля вёскі Крынка. Мясцовыя жыхары яго так і называюць — Дзіцячы камень. Гэта не проста помнік былой трагедыі. Хутчэй, увасабленне самага дрэннага, і самага добрага з таго, што ёсць у чалавечых душах.
Вядома, што там пахавана 84 непаўналетніх і двое дарослых. Большасць імён невядомыя, аднак надзея ёсць. “Канчатковае вырашэнне яўрэйскага пытання” — так у Трэцім Рэйхе называлі праграму знішчэння гэтага народа — з пэўнага часу мела звычайны для кожнай міжведамаснай справы бюракратычны “шлейф”: планы, справаздачы, аналітычныя запіскі, спісы… Крынкаўскі расстрэл адбыўся менавіта ва ўзгаданы перыяд, таму не выключана, што, недзе ў дакументах аднаго з 12 міністэрстваў і ведамстваў нацысцкай дзяржавы непасрэдна задзейнічаных у арганізацыі масавых забойстваў (яны дагэтуль вывучаны не цалкам), ляжаць і поўны спіс крынкаўскіх ахвяр, і пералік нелюдзяў, што стралялі ў дзіцячыя твары.
***
Знішчэнне яўрэйскага насельніцтва стала дзяржаўнай палітыкай Трэцяга Рэйха пасля Ванзейскай канферэнцыі, якая адбылася 20 студзеня 1942 года. Да гэтай даты практыка антысеміцкага генацыду ўваходзіла выключна ў паўнамоцтвы Галоўнага ўпраўлення імперскай бяспекі і Галоўнага ўпраўлення СС па справах расы і пасяленняў. Пры ўсіх магчымасцях рэпрэсіўнага апарату нацыстаў гэтыя дзве арганізацыі не маглі дзейнічаць так хутка і арганізавана, як таго жадала вышэйшае кіраўніцтва. Да таго ж, многія ўплывовыя члены НСДАП, значная частка генералітэту і чыноўніцтва адносілася да эсэсаўскай дзейнасці, так бы мовіць, з элементамі крытыкі. Напрыклад, кіраўнік яўрэйскага аддзела гестапа Адольф Эйхман неаднаразова скардзіўся, што беларускі гаўляйтар Вільгельм Кубэ “стварае псіхалагічна невыносныя ўмовы для работы айнзацкаманд”.
Ванзейская канферэнцыя дазволіла выправіць усе “недахопы” і перасекчы спробы “вальнадумства”. Прычым на тое, каб дамовіцца аб размеркаванні міжведамасных паўнамоцтваў і каардынацыі дзейнасці зацікаўленых структур у знішчэнні мільёнаў чалавек, яе удзельнікам спатрэбілася ўсяго 90 хвілін.
***
…Новая змена прыехала ў санаторый Крынка 17 чэрвеня 1941года. Яўрэйскіх дзяцей у ёй было даволі многа, і з пачаткам вайны бацькі па зразумелых прычынах не мелі магчымасці іх забраць. Засталася тут пэўная колькасць выхаванцаў іншых нацыянальнасцей і частка персаналу: тых, хто адчуваў адказнасць за дзяцей, а не імкнуўся выратаваць уласную скуру любой цаной.
Акупацыйная адміністрацыя, відаць, не вельмі разумела, што рабіць з лясным санаторыем, і таму на яго проста не звярталі ўвагі — у самым жудасным сэнсе гэтага выразу.
Толькі звезлі сюды малалетніх прадстаўнікой “непатрэбнай нацыі” з размешчаных паблізу дзіцячых дамоў ды прылягаючых вёсак і даручылі нагляд за “Крынкай” калабарацыяністам, сярод якіх была і адна жанчына. Умовы існавання для ўсіх дзяцей былі цяжкімі, а для яўрэйскіх — якіх было больш 200 — увогуле невыноснымі. Трымалі іх асобна: у зале, разлічанай на пражыванне выключна ў цёплы сезон. Усю восень і зіму дзеці мелі толькі лёгкае летняе адзенне – у якім прыехалі на аздараўленне. Кармілі вельмі дрэнна, ніякай медыцынскай дапамогі і нагляду за санітарыяй, мінімум дроў для абагрэву.
Зіма 1941/42 года была халоднай, смяротнасць — высачэннай, аднак каля 90 няшчасных да вясны ўсё ж засталіся ў жывых.
Тым не менш, кіраўнік гаспадарчай часці дзіцячага міні-канцлагера Вера Ждановіч — яна непасрэдна займалася размеркаваннем прадуктаў харчавання, паліва, вопраткі і г.д. — пасля вайны была пакарана адносна мякка: асуждана на 10 гадоў зняволення. Відаць, у яе дзеяннях не знайшлося адназначных доказаў удзелу ў генацыдзе.
Ды і па ўспамінах ўцалеўшага вязня дзіцячага гета Уладзіміра Свердлава, ахоўнікам не было загаду забіваць яўрэйскіх дзяцей. Аб гэтым яму асабіста казаў адзін з паліцаяў.
Напрыканцы красавіка, а можа, напачатку мая1942 года такі загад быў аддадзены…
***
У прыцемках — раніцай ці вечарам, ужо ніхто не памятае — дзяцей пастроілі ў калону і павялі. Як казалі канваіры — у іншы лагер, дзе ім будзе лепш.
Пра тое, што іх вядуць забіваць, 10-гадоваму Уладзіміру Свердлаву сказаў яго сябра Яша. Ён быў старэйшы, не па ўзросце разважлівы і моцны духам хлопец, які заўсёды імкнуўся дапамагчы таварышам па няшчасці. Яша і параіў Валодзі ўцякаць — цемра ды густы прыдарожны хмызняк давалі надзею на поспех. А галоўнае — знешне Свердлаў быў тыповым славянінам. Сам Яша бегчы адмовіўся. Змрочна пажартаваў, што з яго характэрным яўрэйскім тварам гэта будуць уцёкі да першага немца. Ды і як кінуць зусім маленькіх, якія так даверліва трымаюць цябе за рукі…
Валодзя ўцёк і застаўся жыць. Яшу і іншых знішчыла экзекуцыйная каманда бабруйскага СД. Выклікалі па спісе — 8-10 чалавек, спіхвалі ў яму і стралялі. Акцыя прайшла арганізавана, хутка і акуратна: пасля таго, як яму-магілу закапалі, ніякіх крывавых плям на зямлі не засталося.
Знясіленага і параненага Уладзіміра Свердлава ў адной вёсцы прагналі, убачыўшы след ад шасціканечнай зоркі на адзенні. Яго — паўжывога — недзе паміж Асіповічамі і Петрыкавам выпадкова знайшла жыхарка вёскі Макарычы. Яна вярталася дадому з Дараганава, дзе шукала сваю дачку. Як яны пераадолелі шлях працягласцю ў паўтары сотні кіламетраў, ні Уладзімір, ні яго выратавальніца Аляксандра Звоннік у памяці не захавалі. Хапала іншых клопатаў: даючы прытулак яўрэю, жанчына рызыкавала і сваім жыццём, і жыццём сваіх дзяцей.
***
Пасляваенны лёс Уладзіміра Свердлава склаўся добра. Яго сям’я ўцалела, ён пражыў доўгае, спакойнае жыццё. І здолеў выканаць тое, што лічыў сваім маральным абавязкам: назбіраў грошай, каб пабудаваць помнік на магіле, дзе ляжыць яго сябра Яша і іншыя вязні крынкаўскага дзіцячага гета.
Ужо некалькі гадоў Уладзіміра Свердлава няма на гэтым свеце, але захаваны ў створаным яго намаганнямі помніку заклік яшчэ доўга будзе кранаць чалавечае сумленне.