Кожны з нас неаднаразова бачыў, як побач са спыніўшымся на станцыі цягніком пачынаюць мітусіцца людзі і, невядома для чаго, абстукваюць яго колы альбо тыкаюць ломікамі паміж вагонамі. І настолькі гэты працэс прывычны для вока, што мы нават не задаемся пытаннямі “хто гэта?” і “што яны робяць?”. Між тым, гэта вельмі важныя персоны — аглядальнікі-рамонтнікі вагонаў, якія гарантуюць бяспечны праезд пасажыраў і грузаў і без дазволу якіх дызель, электрычка і цягнік проста не скрануцца з месца. Стукаючы па колах, яны правяраюць спраўнасць буксы*, а ломікамі абмацваюць сцэпкі вагонаў.
Агляд чыгуначнага транспарту бывае двух відаў: візуальны і тэхнічны. Таварныя і пасажырскія цягнікі, што праходзяць станцыю і спыняюцца ўсяго на хвіліну, таксама правяраюцца. Якім чынам? Вачыма. Пільнае вока вагонніка небяспечную паломку пабачыць і за такі кароткі прамежак часу. Чаму вучацца не месяцамі, а гадамі.
— Усё залежыць яшчэ і ад кемлівасці самога чалавека, — адзначае Уладзімір РаманоўскI, які працуе кіраўніком змены вагоннікаў № 2 з 1985 года. — Сам, да прыкладу, прыйшоў на чыгунку ў 1968-м — без папярэдняй адукацыі, адразу пасля школы. Вучыўся ў Iвана Якаўлевіча Гомана і Паўла Iванавіча Харытончыка, на жаль, ужо нябожчыка. А ў 1969-м ужо здаў іспыты на аглядчыка-аўтаматчыка.
Зараз у аглядзе цягнікоў, візуальным і тэхнічным, вагоннікам дапамагае тэхніка — апаратура, якая вызначае нагрэў буксы. Яна ўстанаўліваецца на некаторай адлегласці ад вузлавой станцыі — у нас размяшчаецца за Верайцамі — і адпраўляе атрыманую інфармацыю на галоўны камп’ютар. Аднак тэхніка не правярае цягнік дасканала, а толькі падказвае, дзе трэба дадаткова праверыць. Дык што ж шукаюць самі аглядальнікі?
— Паломкі ў сістэме тармазоў, счапленні вагонаў, спраўнасць кузаваў, — адказвае Уладзімір Дзмітрыевіч. — У сярэднім на разборку** цягніка даецца 40 хвілін, хаця, на мой погляд, гэтага недастаткова — нашы “кліенты” часам складаюцца са 100 і больш вагонаў. А над адным цягніком за раз можа працаваць ад 4 да 6 чалавек. Гэта тычыцца “таварнякоў”. З пасажырскага транспарту візуальна правяраецца ўвесь, а тэх-нічна і больш дасканала толькі той, які стаіць на станцыі не менш, чым 10 хвілін.
Усяго на пункце тэхнічнага абслугоўвання сёння працуе 75 чалавек. У змену выходзяць 18 работнікаў, у тым ліку кіраўнік і аператар. Такім чынам, 16 чалавек можа прыняць і адпусціць 4 цягнікі адначасова, але здараецца, што і больш. У сярэднім за змену, якая доўжыцца 12 гадзін, аглядальнікі прапускаюць каля 30 таварных і пасажырскіх цягнікоў, ноччу — і таго больш.
Што робіць вагоннік, калі знаходзіць нейкія непаладкі? У выпадку, калі ня-спраўнасць невялікая, вагон рамантуецца тут жа, калі ж значная — адпраўляецца ў цэх бягучага адчапнога рамонту. Бывала і такое, калі даводзілася “цыраваць” вагоны пасажырскіх цягнікоў.
Якія найбольш частыя праблемы ў нашых вагонаў?
— Больш клопату звязана з тармазамі, — адказвае Уладзімір Дзмітрыевіч. — Найбольш небяспечны час — позняя восень і зіма, што звязана з перападамі тэмператур. Аднак у параўнанні з тым, што было на чыгунцы да 1980-х гадоў, зараз вагоны ідэальныя, праблем няма. Любяць падкідваць “сюрпрызы” вагоны-“замежнікі”, прынамсі з Украіны. Аднойчы ў такі вагон загрузілі буракі, дык у яго адразу прасела дно. Прыйшлося адпраўляць на рамонт…
Прыемна, канечне, што стан айчынных цягнікоў добры, аднак праца аглядальні-ка сама па сабе небяспечная. Звязана гэта ў асноўным з тым, што людзі пастаянна працуюць на чыгуначным палатне, дзе нельга губляць пільнасць ні на хвіліну, асабліва ноччу і ў туманнае надвор’е. Прычым ад яе залежыць як іх уласнае жыццё, так і жыццё пасажыраў…
Ганна МАЦКЕВIЧ.
* Букса — стальная ці чыгунная каробка, у якой размяшчаюцца падшыпнікі і якая з’яўляецца звязваючым звяном паміж колавай парай і рамай вагона. На яе, фактычна, і абапіраецца вагон.
Импортозамещение и рост наукоемкости ВВП. Лукашенко обозначил ключевые направления в работе НАН
5 августа 2025
Общество
В Осиповичах прошли областные соревнования по мотокроссу
5 августа 2025
Общество
Хроника происшествий в Осиповичском районе с 28 июля по 3 августа
5 августа 2025
Общество
Праздник для вдохновения. “Именинная” суббота 2 августа стала еще одним ярким моментом в славной биографии нашего города
5 августа 2025
Общество
В ходе рабочей поездки в Осиповичский район помощник Президента Республики Беларусь — инспектор по Могилёвской области Сергей Наливайко принял участие в очередном заседании райисполкома
5 августа 2025
Общество
Локомотивное депо Осиповичи занесено на Доску почета Могилёвского отделения Белорусской железной дороги