Народныя песні і музыка ў жыцці сялян Асіповіччыны (ХIХ-пачатак ХХ ст.ст.) 12.02.10, № 11


Народныя песні і музыка спрадвеку лічыліся неад’емнай
часткай сялянскага і грамадзянскага быту сялян Асіповіччыны, як і Беларусі
ўвогуле. Асабліва шырока былі распаўсюджаны сярод сельскага насельніцтва песні.
Іх бытавала вельмі шмат, розных па тэматыцы і па зместу. У беларускіх народных
песнях праявіўся талент нашага народа, яго мастацкія здольнасці.

 

У асіповіцкіх мясцінах вызначаліся багаццем і
адметнасцю абрадавыя песні, якімі суправаджаліся розныя рытуалы: радзінны
(хрэсьбінны), вясельны, калядны, масленічны, талачынны, велікодны, купальскі,
дажынкавы і інш. Вялікае месца ў жыцці нашых продкаў займалі таксама песні,
якія не былі звязаны з выкананнем абрадавых дзеянняў. У іх адлюстраваны многія
бакі народнага жыцця: сямейныя адносіны, каханне, працоўная дзейнасць і інш. У
песнях апавялася прырода.

 

Нашы продкі спявалі песні ва ўсе поры года, у буднія
і святочныя дні, у час вячорак (попрадак), ігрышчаў (вечарынак), падчас працы на
ніве, сенакосе, пры праполцы і ўборцы лёну і канопляў, як пасвілі жывёлу, па
дарозе ў лес за грыбамі і ягадамі. Былі сярод гэтых песень вясёлыя, жартоўныя і
сумныя. Многія з іх сваёй задушэўнасцю і прыгажосцю краналі душу і сэрца,
вызывалі слязінку, увасаблялі высокую народную мараль.

 

Трэба адзначыць, што спяванне хорам ці сольна — старадаўняя
традыцыя беларускіх сялян. На Асіповіччыне, як і іншых мясцінах нашай краіны,
спяваць вучылі сялянскіх дзяцей з самага маленства маці ці бабуля. Менавіта імі
або іншымі дарослымі членамі сям’і дзецям прывівалі любоў да народнай песні,
выхоўваліся ў іх эстэтычныя пачуцці. Спевам сялянскіх дзяцей вучылі таксама ў
царкоўных школах і народных вучылішчах.

 

Як расказваюць старажылы, спяваць мясцовыя сельскія
жыхары даўней любілі і ўмелі. У сялянскім асяроддзі амаль ні адно святочнае
застолле ці ігрышча (вечарынка), ні адзін абрад не абыходзіліся без песень.

 

У другой палове XIX-пачатку XX стагоддзя сярод
насельніцтва Асіповіччыны, як і Беларусі ўвогуле, быў шырока распаўсюджаны такі
жанр вуснай народнай творчасці, як прыпеўкі , якія ўяўляюць сабой кароценькія,
звычайна чатырохрадковыя, песенькі. Асабліва іх шмат спявала сельская моладзь
на ігрышчах.

 

У прыпеўках, як і песнях, адлюстраваны каханне,
жартоўныя і вясёлыя матывы. Многія з іх былі прасякнуты задорам, тонкім і
здаровым гумарам, узнімалі настрой удзельнікаў ігрышчаў. Вось некалькі
прыпевак, зафіксаваных на Асі-повіччыне:

 

Усё я пела, усё я пела,

Усё я весялілася.

Ды адно мяне згубіла:

У дурня я ўлюбілася.

У майго мілёначка

Вось такусенькі насок —

Дзевяць курачак садзіцца,

А дзесяты петушок.

Сорак лет кароўкі нет,

А маслам адрыгаецца,

Пайшоў курыцу даіць,

А курыца брыкаецца.

Скора, скора снег растане,

З гор палеецца вада,

Скора мілы мой прыедзе,

І не буду я адна.

Коля, Коля, твае коні

Пад гарою воду п’юць.

Коля, Коля, твае вочкі

Мне пакою не даюць.

 

Песні і прыпеўкі нярэдка спявалі пад вясёлыя гукі
музыкаў. У нашых вёсках спрадвеку былі свае таленавітыя музыкі-самавучкі:
гарманісты, скрыпачы, цымбалісты, бубя-ністы. Была пашырана таксама ігра на
драўляных лыжках, трашчотках. Здаўна шырока ўжываўся такі інструмент, як дудка.

 

Трэба адзначыць, што музыкі, асабліва гарманісты,
карысталіся вялікай пашанай і любоўю нашых продкаў. Аб павазе да іх сведчаць
вось гэтыя даўнія, напоўненыя пяшчотай прыпеўкі:

 

Гарманіста я любіла,

Гарманіста цешыла,

Гарманісту на плячо

Сама гармошку вешала.

Гарманіст, гарманіст,

Румяныя шчочкі,

Праз цябе, гарманіст,

Я не спала ночкі.

Рассыпся, гарох,

На чатыры кучкі,

А ў нашага гарманіста

Залатыя ручкі.

 

Праўда, часам складалі і спявалі прыпеўкі пра музыкаў
і гумарыстычнага, кплівага характару, як, напрыклад:

 

Гармонь новы,

Крышка сцёрта,

Гарманіст пахож

На чорта.

А музыка без языка,

Каля печкі трэцца:

— Дзевачкі-паненачкі,

Пусціце пагрэцца!

 

Без музыкаў на Асіповіччыне не абыходзілася ні адна
ўрачыстасць. Пад іх нястомнае гранне на ігрышчах весялілася, вадзіла карагоды і
танцавала моладзь. Былі сярод іх свае завадзілы і танцоры, якія валодалі
спрытам, прыроджанымі здольнасцямі і ўмельствам. Танцы выконваліся ў хуткім ці
ўмераным рытмах і звычайна суправаджаліся прысядкамі, падскокамі,
прыхлопваннямі ў далоні, прытоптваннямі ў такт музыкі, бойкімі і задз-рыстымі
прыпеўкамі або песнямі.

 

Сярод сельскіх жыхароў Асіповіччыны любоўю
карысталіся такія танцы, як полька, вальс, кракавяк, кадрыля, падэспань і інш.
Як правіла, яны выконваліся дружна, зладжана, з дзівоснай бадзёрасцю і спрытам.

 

Народныя песні, прыпеўкі, музыка і танцы для нашых
продкаў — своеасаблівы эліксір, які разганяў сум. У спевах, віхрах карагодаў і
танцаў пад вясёлае гранне музыкаў забываліся штодзённыя клопаты і цяжкасці
сялянскага жыцця.

 

Ганна ДУЛЕБА,

кандыдат гістарычных навук, гісторык і этнограф.

 

Последние новости

Благоустройство

Калі пад’езд ператвараецца ў паркоўку. Карэспандэнт АК аб праблеме захоўвання веласіпедаў

31 июля 2025
Читать новость
80 лет Великой Победе

Гета ў Дараганаве. Помнік ахвярам Халакоста

31 июля 2025
Читать новость
Общество

О проведении на территории Осиповичского района комплекса дополнительных мер по оказанию профилактического воздействия в отношении трудоспособных граждан, не занятых в экономике

31 июля 2025
Читать новость
Общество

Гороскоп на 31 июля для всех знаков зодиака

31 июля 2025
Читать новость
Общество

Программа мероприятий ко Дню города Осиповичи

30 июля 2025
Читать новость
80 лет Великой Победе

Память жива. История, описанная в научно-исследовательской краеведческой работе “Война глазами детей: свидетели Дарагановского гетто”

30 июля 2025
Читать новость

Рекомендуем