Сёння спаўняецца 90 гадоў з дня заснавання ваенізаванай аховы чыгункі: 9 снежня 1921 года чыгуначная магістраль набыла падраздзяленне, якое адказвае за бяспеку людзей, цягнікоў і грузаў.
Стралкова-пажарная каманда на станцыі Асіповічы, якая абслугоўвае 396 кіламетраў “стальной артэрыі” краіны, падпарадкоўваецца Гомельскаму атраду ваенізаванай аховы, які, у сваю чаргу, з’яўляецца падраздзяленнем ваенізаванай аховы беларускай чыгункі.
…Жанчына спяшаецца. У паўсотні метрах ад чыгуначнага пераходу збягае з узгорку, падыходзіць да рэек, на якіх стаіць таварны цягнік, і… спрабуе падлезці пад яго там, дзе вагоны мацуюцца адзін к аднаму. Уладзімір Наздрын, намеснік начальніка стралкова-пажарнай каманды на станцыі Асіповічы, звяртаецца да вынаходлівай асіпаўчанкі сталага веку: “Ну і што вы робіце? Жыць надакучыла?”. Уладзімір Уладзі-міравіч яшчэ не скончыў фразу, жанчына толькі і паспела што адскочыць, пабачыўшы чалавека “ў форме”, — цягнік крануўся…
Каб не наша сустрэча з Уладзімірам Наздрыным з нагоды юбілею ваенізаванай аховы чыгункі, які вырашыў паказаць карэспандэнту “АК” працу пажарнай каманды ў дзеянні, то на адзін ня-шчасны выпадак стала б болей. “Як ні тлумач людзям пра небяспеку знаходжання на чыгуначных пуцях, якія акцыі ні прыдумляй і ні праводзь — усё адно лезуць пад колы, перабягаюць рэйкі перад электрычкамі…” — уздыхае ён.
Падчас азнаямленчага шпацыру да пажарнага аварыйна-выратавальнага цягніка сустрэлі яшчэ некалькі чалавек, якія перабягалі чыгунку ў забароненых месцах. Гэтым разам парушальнікаў не штрафавалі, проста папярэджвалі. Звычайна ж такія пераходы пагражаюць штрафам ад 0,2 да 2 базавых велічынь. На пытанне, ад чаго залежыць сума выплаты, Уладзімір Наздрын з усмешкай адказаў: “Ад майго настрою!”. Насамрэч жа на суму, якую заплаціць чалавек, уплываюць яго паводзіны з работнікам чыгункі, які затрымаў “бясстрашнага”: за бяспеку пешаходаў сумесна з байцамі СПК адказваюць спецыялісты дыстанцыі пуці і аддзел унутраных спраў на транспарце.
Рэдка калі чалавек усведамляе рызыку, на якую ідзе, парушаючы правілы паводзін на чыгунцы, проста абяцае выправіцца і моўчкі плаціць штраф. Часцей парушальнік спрабуе даказаць, што ён “выпадкова”, “вельмі спяшаецца” альбо “дык няма ж цягніка!”. А вось тыя, каго затрымліваюць не першы раз, лезуць у кашалёк звычайна без лішніх пытанняў.
“Вельмі часта падчас размовы з парушальнікам у некалькіх метрах нехта яшчэ перабягае рэйкі. Пачынаецца лямант: “Чаму вы мяне затрымалі, а яго не? З яго таксама штраф патрабуйце!” — распавядае Вольга Станкевіч, інжынер па эксплуатацыі тэхнічных сродкаў чыгункі. — Бывае, і пагражаюць за клопат пра бяспеку, асабліва старыя любяць слаць праклёны…”
Паводле слоў Вольгі, большасць траўміраваных — беспрацоўныя людзі.
Каб засцерагчы людзей ад рызыкоўных пераходаў і ў чарговы раз нагадаць пра вялікую колькасць няшчасных выпадкаў на чыгунцы, работнікі ваенізаванай аховы сумесна са спецыялістамі дыстанцыі пуці ладзяць творчыя мерапрыемствы. Сёлета былі праведзены акцыі “Стоп — няверны крок”, “Захавай жыццё” і іншыя. Але, як пры-знаюцца іх арганізатары, меры гэтыя часовыя: людзі запамінаюць, што калі бачаць людзей у форме, то лепей не хадзіць па рэйках, але праз нейкі час зноў пачынаюць “спяшацца”.
Летам мінулага года СПК на станцыі Асіповічы правяла нестандартную акцыю, якая прынесла сапраўд-ны плён. Святар Аляксандр Кісялёў асвяціў прыпыначны пункт Малая Гарожа, на якім адбывалася шмат выпадкаў траўматызму, гінулі людзі. Пасля рэлігійнага абраду няшчасце пакінула станцыю…
Прадухіленне траўматызму на чыгуначным палатне — толькі адзін кірунак дзейнасці. Акрамя гэтага, работнікі аховы займаюцца пажарнай бяспекай, выкрываюць транспартныя правапарушэнні, ахоўваюць і суправаджаюць грузы.
Вялікую ролю ваенізаваная ахова чыгункі надае пажарнай бяспецы, прадухіленню і ліквідацыі наступстваў рознага кшталту надзвычайных сітуацый. Доўгі ярка-чырвоны састаў на станцыі Асіповічы — гэта пажарны аварыйна-выратавальны цягнік першай катэгорыі, з дапамогай якога работнікі СПК тушаць пажары на аб’ектах чыгункі. Акрамя цыстэран з вадой ён мае вагонна-помпавую станцыю па перапампаванні нафтапрадуктаў. Калі, напрыклад, сыйшла з рэек цыстэрна з бензінам, то ў цягніку маецца пустая ёмістасць, якая запаўняецца каштоўнай вадкасцю, што не выцекла падчас аварыі, і зберагаецца тая частка рэчыва, якую можна ўратаваць.
У арсенале сродкаў для барацьбы з пажарамі і іншымі надзвычайнымі сітуацыямі маецца і пажарная машына. Цікава, што калі для яе выезду патрэбна адна хвіліна, то для падрыхтоўкі цягніка да выезду на месца аварыі — ужо 23: гэты час неабходны для таго, каб прычапіць да саставу вольны лакаматыў, што маецца на станцыі. Сёлета цягнік у баявой рабоце не ўдзельнічаў. Іншымі словамі, Мінск, Магілёў і Жлобін, з якімі супрацоўнічае стралкова-пажарная каманда, не выклікалі нашых байцоў на дапамогу ў ліквідацыі наступстваў аварыі.
Калектыў асіповіцкай СПК амаль цалкам мужчынскі — жанчына толькі на пасадзе прыбіральшчыцы. “Раней былі жанчыны памочнікамі начальніка каравула, але пасля скарацілі гэтую пасаду і засталіся мы ў чыста мужчынскім калектыве”, — усміхаюцца работнікі аховы. Яны жывуць дружна, пад-трымліваючы баявы дух адно аднаго і каманды агулам. І з усмешкамі і аптымізмам глядзяць у будучыню: не так доўга і да стагоддзя засталося…
Ася Паплаўская.
За студзень-лістапад бягучага году адбылося 16 выпадкаў траўматызму (8 чалавек былі ў стане алкагольнага ап’янення), якія прынеслі 8 смерцяў. Да адказнасці за праход па чыгуначных пуцях у неўсталяваным месцы прыцягнуты каля 300 чалавек.