“Вышыўкай можна расквеціць не толькі адзенне ці прадметы побыту, але і свой унутраны свет”, — лічыць асіпаўчанка Надзея Волкава. Захапленне гэтае прыйшло да яе яшчэ ў дзяцінстве, са школьных урокаў. Больш таго, яно адыграла вялікую ролю ў выбары прафесіі. Надзея Міхайлаўна скончыла Мазырскі педагагічны інстытут, вучылася там на факультэце “Абслугоўваючая праца і выяўленчае мастацтва” і ўжо 13 гадоў выкладае працоўнае навучанне ў Асіповіцкай спецшколе-інтэрнаце.
За гады работы пераканалася, што вышыўка мае шматбаковы станоўчы ўплыў на развіццё дзіцяці, тым больш хворага. Арудуючы іголкай, развіваеш маторыку дробных мышцаў рук, што, у сваю чаргу, спрыяе нават інтэлектуальным здольнасцям. Спалучэнне розных тэхнік, арнаментаў, элементаў узору развівае мастацкі густ, эстэтычнае ўспрыманне рэчаў. І яшчэ адзін важны аргумент: праз вышыўку можна вывучаць гісторыю свайго народа. На першы погляд можа здацца, што вышытыя геаметрычныя фігуры — проста аздабленне. Чалавек, які цікавіцца гісторыяй, ведае пра сімвалізм гэтых знакаў. Напрыклад, крыжык — перашкода і абарона ад зла, круг — сімвал урадлівасці і дастатку, квадрат, ромб — сонца, спіраль сімвалізуе мудрасць, а трохвугольнік — самога чалавека і чалавечыя зносіны…
А яшчэ гэты занятак да-зваляе настаўніцы быць бліжэй да дзяцей. Так, калі ў маі выхаванцы спецшколы ездзілі ў Санкт-Пецярбург на міжнародны конкурс “Крок насустрач”, дзе трэба было выступіць у спецыяльна падрыхтаваных да гэтай падзеі сцэнічных касцюмах, Надзя цэлы месяц затраціла на тое, каб іх выкраіць, пашыць і аздобіць вышыўкай. У выніку атрымалася вельмі добра, а дзеці адчувалі падтрымку.
Больш за ўсё майстрысе падабаецца вышываць мастацкія палотны. Яе дом упрыгожваюць такія шэдэўры, як “Поўдзень”, “Дотык”, нацюрморт “Вішні” і іншыя. Колькі часу патрабуе вышываная карціна? Трэба ўдзяляць ёй вольныя хвіліны прыблізна на працягу года. Не так хутка, але затое надзвычай прыгожа і арыгінальна.
Як нараджаюцца ідэі? Нейкай адной крыніцы не існуе. Бывае, пэўныя сюжэты ўзнікаюць самі. Часам не лішняе заглянуць у спецыяльную літаратуру. Надзея карыстаецца не толькі прапановамі сучаснага друку накшталт часопіса “Ксюша”, але і вывучае навуковыя выданні. А яшчэ настаўніца з радасцю дзеліцца сваім захапленнем з выхаванцамі. Некаторыя дзяўчынкі ўжо пайшлі ў вялікае жыццё, узяўшы з сабою са спецшколы разам з усім добрым, чаму іх тут навучылі, і любоў да рукадзелля. З задавальненнем кладуць крыжыкі і шыўкі на палатно цяперашнія выхаванкі Вераніка Пугач, Вольга Ціменка, Мая Шаркова.
Гэта ж так цікава — рабіць жыццё прыгожым!
Валянціна КОРБАЛЬ.
Даведка “АК”.Гісторыя ўзнікнення вышыўкі ўваходзіць у глыбіню вякоў, калі не было яшчэ ні пісьменнасці, ні хрысціянскіх малітваў. У тую далёкую эпоху жанчыны вышытым крыжыкам звярталіся да язычніцкіх багоў з просьбай абараніць іх і іх блізкіх ад гора і розных напасцей. Вышыўка крыжыкам насіла сакральны сэнс. Славяне вышывалі ў асноўным чырвонымі ніткамі па белым полі. “Распісвалі” крыжыкам адзенне, абутак, прасціны, занавескі, ручнікі. Кожны ўзор, кожная рысачка былі напоўнены пэўным зместам і неслі ў свет і богу асабістае пасланне.