Толькі з пачатку 2011 года гэты юнак двойчы “засвяціўся” на старонках “АК”. Першы раз быў звязаны з яго выездам на турнір дэбатчыкаў у Галандыю, дзе ён у саставе “змешанай” каманды заняў II месца, другі — з “бронзай” на штогадовым Кубку “Дэльфіна” па плаванні. І гэта пры тым, што Яўген Ліхалап — будучы абітурыент, які сёлета будзе “браць штурмам” сцены Беларускага дзяржаўнага эканамічнага ўніверсітэта. Вось пакуль не пачаўся перыяд тэставай “ліхаманкі” мы і вырашылі пазнаёміцца з Яўгенам бліжэй, распытаць, як у яго атрымоўваецца так часта даваць газеце нагоду для нататак.
Шасцігадовы прыпынак — “Асіповічы”
Аднойчы пяцікласніка ла-піцкай школы Жэню бацькі паставілі перад фактам: з наступнага года вучыцца прыйдзецца ў Асіповічах.
— Майго меркавання не запытвалі, — дадае хлопец. — Родныя самі вырашылі, што гімназія значна перспектыўней, чым вясковая школа, і навучанне там будзе лепшым укладаннем сіл, часу і грошай. Натуральна, яны не памыліліся: тут шчыльна заняўся спортам, пазнаёміўся з дэбатамі, атрымаў добрае ўяўленне пра тое, якую спецыяльнасць хачу выбраць. Не кажучы ўжо пра сяброў, якіх прыдбаў! Але напачатку было вельмі цяжка…
Жэня заўжды дабіраўся да Асіповічаў самастойна: аўтобусамі і цягнікамі, у машынах сяброў сям’і і проста незнаёмых людзей, якія пагаджаліся падвезці. Цяперашні яго графік нагадвае працоўны дзень дарослага. У 6 гадзін ранку — пад’ём, зборы і выезд. Дамоў хлопец патрапляе ў лепшым выпадку ў 17.30. Аднак двойчы на тыдзень ён займаецца з рэпетытарам — тады вяртаецца ў 19.30. Астатні час размяркоўваецца паміж падрыхтоўкай хатніх заданняў і дапамогай бацькам, а таксама стасункамі з сябрамі і, канешне, спаборніцтвамі.
Наступная станцыя — “Мінск”
Больш-менш прафесійна Яўген паплыў пад кіраўніцтвам настаўнікаў фізкультуры Лідзіі Цынкевіч і Анжэлікі Бруёк.
— Але займаюся не толькі плаваннем, — дадае падлетак. — Выязджаю на абласныя спаборніцтвы па мнагабор’і сярод дапрызыўнай моладзі. У мінулым годзе заняў трэцяе месца на вобласці ў індывідуальным заліку па летнім мнагабор’і (трэнер А.В.Шылец). Калісьці нават думаў паступаць у вучылішча Алімпійскага рэзерву, аднак не склалася, пра што не шкадую. Спорт — гэта не самая перспектыўная сфера дзейнасці: адна траўма — і твайму кар’ернаму росту канец. Таму зараз разглядаю яго выключна як хобі.
— А якая сфера дзейнасці, на тваю думку, найбольш перспектыўная?
— Іх дастаткова, але для сябе вылучаю эканоміку, таму і выбраў факультэт менеджменту ў БДЭУ. Прынамсі мяне прываблівае лагістыка. Добра ўяўляю, што буду вывучаць ва ўніверсітэце і чым змагу заняцца пасля яго. Пра ўсё гэта па-драбязна расказаў знаёмы, які працуе ў сферы рэкламы і продажу друкарскага абсталявання і заканчваў гэты ж факультэт. Таму ніякай цьмянасці ў гэтых пытаннях у мяне няма.
Чатырнаццацідзённы маршрут “Лапічы-Флісінген”
Летась упершыню Яўген даведаўся, што такое дэбаты. У Мінску славацкія студэнты наладзілі тыднёвы семінар па англамоўных дэбатах Карла Попера*, на які патрапіў і наш герой. Па яго выніках тром лепшым школьнікам прапанавалася паехаць на турнір у Галандыю, прычым усё выдаткі аплачваліся краінай-арганізатарам.
— Больш тыдня вучыліся, спаборнічалі і жылі ў горадзе Флісінген, — распавядае Яўген. — Усяго 260 удзельнікаў з 53 краін свету, з іх 5 каманд з Беларусі (каманда складаецца з двух-трох чалавек — аўт.) Ніякіх негатыўных уражанняў! Што дала непасрэдна мне гэтая паездка? Па-першае, добрую моўную практыку, бо стасавацца прыходзілася вы-ключна на англійскай мове. Па-другое, багаты вопыт камунікацыі і, натуральна, разумовага развіцця. Дэбаты — гэта “мазгавы штурм” на досыць недзіцячыя тэмы. У фінале, напрыклад, была дастаткова актуальная для Беларусі тэма захавання жыцця ў сельскай мясцовасці. Акрамя таго, у мяне з’явілася багата сяброў, з якімі перапісваюся па інтэрнэце.
— Ці плануеш і далей займацца дэбатамі?
— Безумоўна. Між іншым, акрамя сталіцы англамоўныя дэбаты папулярны толькі ў Гродна, Барысаве і Баранавічах і маюць, на маю думку, значныя перспектывы. Развіваючую функцыю руху цяжка пераацаніць.
Акрамя ўсяго пералічанага, Яўген прайшоў добрую школу вядучага канцэртаў, а таксама гульняў КВЗ, выступленняў агітбрыгад і г.д. Па яго словах, гэта навучыла не баяцца сцэны і публікі, што, безумоўна, спатрэбілася і падчас дэбатаў. А яшчэ ён ведае, чаго хоча і што для гэтага трэба. І, пага-дзіцеся, будзе цікава сустрэцца з ім гадоў праз 10, каб даве-дацца, кім жа насамрэч ён стаў і якія яшчэ месцы наведаў…
Ганна МАЦКЕВІЧ.
* Дэбаты Карла Попера — аблегчаны варыянт студэнцкіх парламенцкіх дэбатаў, створаны для школьнікаў.